SEMINARI
FRAGMENTS D’UN DESIG

Presencial i online
Pots inscriure’t a tot el programa
o per sessions

D’Eros i miralls

Desig, imatge i melangia en l’obra d’Alejandra Pizarnik

A càrrec d’Àngels Moreno
Català

“…me abismo, sin consciencia, ¡oh voluptuosidad!”

Insaciabilidad del deseo y disolución de la realidad en la leyenda de Tristán e Isolda

A cargo de José Miguel Gutierrez
Castellano

Una turbulència brunzidora o el pessigolleig de la sang

Desig escrit, desig filmat

A càrrec de Cloe Masotta
Català

D’Eros i miralls

Desig, imatge i melangia en l’obra d’Alejandra Pizarnik

A càrrec d’Àngels Moreno
Català

L’obra de Pizarnik, anacrònica en l’estil, acompassada a la seva malaguanyada vida, manté una coherència narrativa entorn a un imaginari que al llarg del temps ha travessat no només l’art i la literatura, sinó també la psicoanàlisi, la història de la medicina i la filosofia mèdica: el malestar melancòlic en tant que construcció simbòlica al voltant d’una pèrdua amb la qual s’estableix una relació de desig. En aquesta sessió llegirem, comentarem i interpretarem la concepció del desig i la seva traducció en la poesia d’Alejandra Pizarnik, fonamentalment en les obres del final de la seva vida, tot vinculant-la amb l’obra pictòrica surrealista de Remedios Varo (fonalmentalment ‘Els amants’, de 1963) i el film “Nostàlgia”, d’Andrei Tarkovski.

Bibliografia obligatòria:
“Poesía Completa”, Alejandra Pizarnik, Lumen (concretament: ‘Extracción de la piedra de la locura’ i ‘El infierno musical’, tot i que també apareixeran mencions d’altres obres durant la sessió). “Nostàlgia”, d’Andrei Tarkovski.

Bibliografia secundària (opcional):
“Sol negro y melancolía”, de Julia Kristeva (Wunderkammer),“El testigo lúcido”, de María Negroni” (Entropía), “Estancias: La palabra y el fantasma en la cultura occidental”, de Giorgio Agamben (Pre-Textos), “El hombre de genio y la melancolía. Problema XXX”, atribuït a Aristòtil (Acantilado).

Àngels Moreno, València, 1993. Escriptora i metgessa. Ha publicat els llibres de poesia Clarobscur (Neopàtria, 2014), Extrema al·legoria (Premi Literatura Breu de Mislata 2015, Ajuntament de Mislata), L’usurpador (Pagès Editors, 2017, XIX Premi de Poesia Maria Mercè Marçal), L’agulla (Pagès Editors, 2020) i Exposició (Documents Documenta, 2022). Ha col·laborat amb els artistes Vall-Palou, Anna Llimós i Jordi Pagès. Escriu a El Temps de les Arts i a La Lectora sobre literatura, art, imatge, i representació.

“…me abismo, sin consciencia, ¡oh voluptuosidad!”

Insaciabilidad del deseo y disolución de la realidad en la leyenda de Tristán e Isolda

A cargo de José Miguel Gutierrez
Castellano

La leyenda de Tristán e Isolda introdujo en el imaginario occidental la idea del deseo amoroso como una fatalidad, como un frenesí antisocial que borra la realidad. Una búsqueda del deleite sin fin que solo puede ser purificada y llevarse a término con la muerte, con el “dejar de ser”. 

Así, a través del diálogo entre los textos medievales franceses y del Tristán de Wagner, buscaremos aproximarnos a los conceptos clave para la interpretación de la leyenda y de paso, comprender la revolución estética que el Tristán wagneriano ha implicado en la modernidad.

Bibliografía obligatoria
VV.AA.: Tristán e Iseo, Siruela, Madrid, 2001.

José Miguel Gutiérrez es historiador de formación y, posteriormente, ha cursado estudios interdisciplinares de especialización en cultura medieval. En el ámbito escénico ha trabajado con Juana Dolores Romero el proceso de creación de la pieza # JUANA DOLORES # * massa diva per a un moviment assembleari * además de trabajar en otros proyectos en el ámbito de la gestión cultural. Adepto de la obra y tesis estéticas de Wagner, sumado al conocimiento en literatura medieval adquirido durante sus estudios de especialización, el mito de Tristán e Isolda es de hace años una obsesión intelectual que ha tratado tanto en el ámbito académico como en la investigación personal autodidacta.

Una turbulència brunzidora o el pessigolleig de la sang

Desig escrit, desig filmat

A càrrec de Cloe Masotta
Català

A la novel·la Solitud (1905) de Víctor Català-Caterina Albert, i a la pel·lícula de Jane Campion, Retrat d’una dama (1996) — lliure adaptació de la novel·la homònima de Henry James publicada el 1880-81—, les seves creadores es pregunten: com escriure i filmar el desig? En la seva cerca d’una resposta, Català i Campion exploren a les seves pàgines i imatges el cantó més lluminós i el més ombrívol de l’ànima humana.

Bibliografia i filmografia obligatòria
Català, Víctor (2021). Solitud. Edicions 62.
Campion, Jane (1996). Retrat d’una dama (Portrait of a Lady).

Cloe Masotta és docent, crítica de cinema i art contemporani, curadora i mediadora cultural. És doctora en Comunicació per la Universitat Pompeu Fabra. Ha publicat els llibres Cuerpos exquisitos. Identidades y deseo en el archivo Xcèntric (CCCB, 2020) i Tendremos que encontrar un lugar donde encontrarnos (Barcelona, La Caníbal-Bcn Producció, 2020).

acobert, c/. del Salt, 10, Moià

Preu de tot el curs: 30€
Preu per sessió: 15€